Piękna bielizna to taka, w której kobieta pięknie wygląda. Jak to sprawdzić w sklepie internetowym? By uniknąć zwrotów i dodatkowo – niczym doświadczony sprzedawca – pokazać klientce najnowsze trendy czy wzory, które ją zainteresują, w sklepie internetowym trzeba pracować nad jak najlepszym zaprezentowaniem bielizny.

  1. Zadbaj o podstawy

Warto najpierw upewnić się, że kobieta, oglądając stanik czy majtki, ma wszystkie niezbędne informacje do podjęcia decyzji, np.: rozmiar, który oznacza nie tylko „65FF”, ale odsyła do tabeli rozmiarów producenta, w której można sprawdzić, że w takim wypadku obwód pod biustem powinien wynosić ok. 70 cm, a obwód biustu – ok. 94 cm. Albo podpowiedzi: „producent A oferuje staniki w dość ścisłych obwodach, dlatego radzimy wybór obwodu o rozmiar większego niż u producenta B”.

Bardzo ważny jest także skład materiałowy – zwłaszcza dla klientów o wrażliwej skórze czy preferujących określone materiały (bawełna, jedwab).

Poza ceną produktu, do podjęcia decyzji potrzebna jest też informacja o kosztach dostawy i czasie realizacji zamówienia (np. w ciągu 3-5 dni roboczych, albo: produkt na zamówienie, czas realizacji: 2-3 tygodnie).

Przed uruchamianiem kampanii marketingowych trzeba upewnić się, że działania promocyjne nie pójdą na marne, tzn. w żadnym z opisów promowanych produktów nie brakuje informacji na tyle istotnych, by klientka nie mogła bez nich podjąć decyzji i kupić produktu.

kampaniaslubne
Przykład powiązania kategorii bielizny z kampanią marketingową – sklep prezentuje klientce staniki, które pasują do sukni ślubnej (kolor: zbliżony do koloru skóry, ramiączka: bez lub odpinane).

 

  1. Jaka to okazja? Ślub, zawody sportowe, plaża

Podział na bieliznę codzienną i kostiumy kąpielowe to coś oczywistego w większości sklepów. zwykły biustonosz od biustonosza będącego częścią kostiumu różni się nazwą produktu, więc grupowanie towaru na stronie internetowej nie jest trudne. Przy wykorzystaniu konkretnych cech towaru (np. kolor – biały, kremowy, cielisty) można tworzyć grupy, które odpowiadają konkretnym okazjom w życiu kobiety, takim jak ślub, macierzyństwo, czy zawody sportowe.

Z tak przygotowanymi stronami sklepu internetowego (pokazującymi grupy produktów powiązane wspólną okazją – cechami bielizny) można prowadzić kampanie marketingowe kierowane do określonej grupy. Np.: specjalna oferta staników sportowych dla klientek sieci fitness albo mailing ze specjalną ofertą staników ślubnych dla czytelniczek serwisu internetowego o tematyce ślubnej.

  1. Seksowny to nie kolor ani rozmiar

Bardzo ciekawym rozwiązaniem prezentowanym w sklepach internetowych jest tworzenie kolekcji tematycznych – tzn. pokazywanie produktów teoretycznie ze sobą niepowiązanych.

Tradycyjny podział w internetowych półkach sklepowych uwzględnia np. typ bielizny – figi, stringi, bokserki, biustonosze usztywniane, dla karmiących, bez ramiączek itd. Żeby zainteresować klientki, można pokusić się o stworzenie nowej kategorii, np.: Seksowne zestawy na randkę. Oczywiście kłopot może sprawić wybór odpowiednich produktów z całego asortymentu, ale w tym można się np. zdać na opinie klientek i stworzyć listę Najseksowniejszych kompletów według naszych klientek.

Podobną kategorię mogą tworzyć np. Najwygodniejsze staniki wedługg naszych klientek, czy po prostu – Bestsellery. Pokazując produkty w takich zestawach dodatkowo, oprócz prezentowania ich podstawowych cech, sprzedawca daje też ważny komunikat – ta bielizna podoba się innym kobietom i sprawdziła się w użyciu.

W ten sposób sklep internetowy może prezentować bieliznę tak, jak zrobiłby to sprzedawca, tzn. informując klientkę o tym, że ten model najczęściej wybierają młode mamy, a ten – kobiety, które uprawiają sport.

Bielizna jest wówczas pokazywana w mniej standardowych kryteriach, przez cechę – wygodna, seksowna. Do tego jednak trzeba zaangażowania sprzedawcy czy klientek, bo mnie można tego jednoznacznie określić, np. przez kolor.

  1. Korzystaj z okazji, podążaj za modą

Po premierze filmu „50 twarzy Greya” sklepy z bielizną – również internetowe – wykorzystały okazję i przygotowały listy produktów, które mogą połączyć takim właśnie wspólnym hasłem.

Co ciekawe, większość produktów prezentowanych dziś jako elementy zestawu „50 twarzy Greya” to ta sama bielizna, którą wcześniej można było znaleźć w kategoriach „erotyka”.

googlekampania
Wiele klientek zaczyna poszukiwania bielizny od Googla – pytając o produkt taki jak np. biustonosz ślubny.

 

Jak to pokazać w sklepie internetowym?

Wiele e-sklepów grupuje produkty w takie kategorie, dodatkowo pozwala klientom filtrować produkty po podstawowych parametrach, takich jak kolor, cena, rozmiar itd. Jednak przy tak wielu grupach i rodzajach bielizny klient może poczuć się przytłoczony. Ciekawym rozwiązaniem są tzw. kampanie doradcze – polegające na przeprowadzeniu klienta przez krótki quiz i zapytaniu go, o jaki produkt może chodzić. Przykład: zadanie trzech pytań: o okazję (na co dzień, ślub, zawody sportowe, do pracy, na wakacje, dla mamy), o rozmiar (by uniknąć prezentowania produktów, których i tak rozmiaru nie ma w sklepie) i np. przedział cenowy. Po udzieleniu odpowiedzi przez klientkę sklep prezentuje kilka najlepszych dla niej produktów.

By w pełni wykorzystać różne możliwości prezentowania towaru, sklep internetowy powinien być wyposażony w sprawny system do online merchandisingu (zarządzania ofertą).

Sprzedawcy internetowi mają wiele problemów związanych z opisami produktów – np. różne wartości dla tych samych parametrów, obwód 28 i 60 jest tym samym obwodem, ale podanym w różnych skalach. Kolor „biel” i „biały” to te same kolory, ale inaczej zapisane. Dlatego jeśli sprzedawca chce stosować online merchandising (sprawnie zarządzać ofertą produktową), powinien umieć radzić sobie z takimi kłopotami.

Na co warto zwrócić uwagę przy wybieraniu technologii do online merchandisingu?

Strona internetowa i półki sklepowe mają to samo zadanie przed sobą – sprzedawać. Online merchandising to przede wszystkim:

  • atrakcyjna prezentacja towarów;
  • ułatwienie odnalezienia poszukiwanego produktu;
  • usprawnienie prowadzenia działań promocyjnych;
  • doprowadzenie do sprawnego przebiegu transakcji (zakupu towaru).

Przy wyborze technologii warto sprawdzić, czy system będzie skuteczny przy tych czterech punktach. Sklepowa wyszukiwarka – dla niecierpliwych klientów z konkretnym zapytaniem – powinna spełniać swoje zadanie, nawet jeśli klient np. pomyli się w nazwie produktu (przykład: „panchae” zamiast „panache”).

Usprawnienie działań promocyjnych to m.in. wspomniane wcześniej łączenie produktów w grupy dla konkretnych klientów (np. mam, uprawiających sport), by następnie wykorzystać je w kampaniach. Technologia powinna dawać sprzedającemu możliwość tworzenia takich specjalnych grup. Dodatkowo – dobrze, jeśli jest w stanie tworzyć także automatyczne rankingi na podstawie zachowań klientów.

Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób sprzedawca będzie mógł obsługiwać system – czy każdą zmianę może wprowadzić sam, na przykład w panelu administracyjnym, czy raczej będzie musiał angażować w te prace programistów? Drugi sposób zwykle pociąga za sobą znacznie większe koszty.

50shades_of_grey
klep internetowy LiParie utworzył specjalną kategorię produktów: 50 shades of Grey. Mimo że nazwa nie nawiązuje do konkretnych cech produktu, np. koloru, kroju czy zastosowania, to klientki mają już co do niej określone oczekiwania i kategoria budzi ciekawość.

 

Daj się ponieść wyobraźni

Na pokazanie bielizny w interesujący sposób jest nieskończenie wiele sposobów – tyle, ile pomysłów mogą mieć sprzedawcy. Ograniczeniem może być powierzchnia i zabudowanie tradycyjnego sklepu – albo technologia używana w internetowym. W tym drugim przypadku do wyboru jest wiele nowoczesnych, ciekawych rozwiązań, dlatego warto szukać tych najlepszych, żeby śmiało prezentować klientkom ich ulubione produkty.

Katarzyna Jeznach
FACT-Finder, Symcore

Dodaj komentarz